Tuesday 3 May 2011

KENYATAAN MEDIA / MEDIA RELEASE ; Lynas : UTAMAkan rakyat

KENYATAAN MEDIA / MEDIA RELEASE

Lynas : UTAMAkan rakyat
Pertubuhan Pembangunan Kesinambungan Malaysia (SUSDEN Malaysia) kecewa ke atas tindakbalas Kerajaan terhadap penentangan popular kepada pembinaan loji bumi nadir oleh syarikat Lynas Malaysia Sdn Bhd di Gebeng, Kuantan. Tempoh satu bulan kajian bebas terhadap aspek kesihatan dan keselamatan nampaknya sekadar helah serta cara menggalkan dayausaha ikhlas mempersoal kebertanggungjawapan pihak berkuasa.

Kami amat khuatir bahawa kajian bebas hanya diumumkan selepas tindakan awam untuk pengeluaran lessen operasi akan diluluskan loji tersebut. Soalan-soalan yang terlintas dalam fikiran ialah bagaimana pelaburan tersebut berada dan permohonan penempatan dan pembinaan telah diluluskan tanpa pemeriksaan ketat. Walaupun Kajian Kesan Alam Sekitar (EIA) dilakukan dan bagaimana tidak mencetuskan pihak berkuasa untuk menyiasat secara terperinci masalah ini. Selanjutnya, hal itu menunjukkan walaupun tragedi di Bukit Merah, Perak di mana masih ramai menderita, kerajaan tetap ketidakprihatinan.

Lebih membimbangkan adalah bahawa walaupun selepas bantahan dan tragedi antarabangsa mengenai tenaga nuklear, Kerajaan juga telah mengumumkan bahawa mereka akan meneruskan niat mereka untuk membina bukan hanya satu tapi dua loji tenaga nuklear di negara ini. tanaman Loji tenaga nuklear sekarang telah terbukti tidak ekonomik dan tetap merupakan menelan kos teramat tinggi. Untuk tujuan ini, kami bertanya-tanya apakah permintaan begitu besar bahawa kami tidak dapat mengatasinya. Juga tidak ada bentuk lain yang lebih mapan untuk memanfaatkan tenaga seperti solar dan angin.

Namun demikian, berusaha untuk tidak mengaburkan isu berkait Lynas, demi kepentingan negara SUSDEN Malaysia menggesa,

1. Kerajaan bermula dengan menunjukkan kebertanggungjawapan dan telus serta berkongsi sepenuh mengenai masalah Bukit Merah dan Lynas Malaysia Sdn Bhd ke pada umum.

2. Memberikan pendedahan penuh tentang kegiatan Lynas Malaysia Sdn Bhd yang berkaitan dengan kesan alam sekitar.

3. Suruhanjaya bebas adalah multi-stakeholder.

4. Penemuan suruhajaya bebas diadakan secara pendengaran awam.

5. Kerajaan bertindak melibatkan berbagai agensi berkuasa dalam mempertimbangkan projek-projek merangkumi  panduan kelulusan, pemantauan standard, standard dalam ditinjau, mendirikan dan dibuat telus.

Yang penting, SUSDEN Malaysia sahut dan menyokong inisiatif masyarakat yang menentang loji bumi nadir yang dalam jangka panjang merugikan kesihatan kita, persekitaran dan masa depan kita. Walaupun tragedi yang dihadapi pihak lain termasuk di Bukit Merah yang tampaknya dianggap terlalu ringan, kami mendesak kerajaan untuk lebih bertanggungjawab secara social dan telus.

Kami mengutuk ketidakprihatinan kerajaan terhadap hak pengguna untuk alam sekitar sihat dan selamat. Negara ini sedia untuk menerapkan amalan pembanguan mampan yang berterusan selaras dengan pelbagai komitmen Negara terhadap instrumen antarabangsa alam sekitar. Ekonomi kita dan pembangunan dibina di atas harta kita yang terbesar yakni sumber alam kita dan sumber manusia. Kegagalan untuk memastikan jalan pembangunan mampan yang berterusan tidak pembangunan tetapi suatu kemunduran.


MUHAMMAD SHA’ANI ABDULLAH
PRESIDEN
SUSTAINABLE DEVELOPMENT NETWORK (SUSDEN) MALAYSIA

No comments:

Post a Comment